Idag exploderar den digitala världen. Delvis genom pandemin, men även genom en enorm tekniktillväxt i länder som tidigare inte varit så industrialiserade.Räckvidden för mission är på grund av tekniska landvinningar mycket större än tidigare.Asien står inför en enorm tillväxt med nuvarande 1,1 miljarder internetanvändare i Östasien och 816 miljoner användare i Södra Asien. Man brukar säga att den sista miljarden internetanvändare finns i Afrika där vi nu ser en kraftig tillväxt.

Nigeria har redan 126 miljoner internetanvändare och Egypten har 49 miljoner internetanvändare. Detta växer kraftigt.
För både Asien och Afrika är det mobiltelefonerna som är den huvudsakliga huvudplattformen.
Detta skapar möjligheter vi aldrig sett förut när det gäller mission.

Även länder med extrem förföljelse av kristna kan nås
Bland de länder som finns på Open Doors nya lista på länder där kristna är förföljda har vi följande där det är extrem förföljelse: Nordkorea, Afghanistan, Somalia, Libyen, Pakistan, Eritrea, Jemen, Iran, Nigeria, Indien, Irak och Syrien.
Det innebär också att det är svårt (omöjligt) i dessa länder med vanlig traditionell mission.
Länder som fortfarande är relativt lätta att nå av dessa 12 länder där det är extrem förföljelse, är Afghanistan, Pakistan, Libyen, Indien, Irak, och Nigeria. Då talar vi inte om att nå några tusen, utan om en räckvidd på hundratusentals personer.

Västvärlden är ett helt öppet missionsfält
Genom landvinningar när det gäller teknik och en stabil internetnärvaro går det att nå tusentals människor med till exempel video i länder som Sverige, Danmark, Finland, Bosnien, Schweiz och Holland. Bredband och låga uppkopplingskostnader gör att många i dessa länder kan konsumera film och video på nätet och gärna gör det.
I Sverige används används strömmande videotjänster av drygt 9 av 10 internetanvändare i åldern 16–45 år enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2020.

Några utmaningar:

  1. Det går att skapa en sida på Facebook för vilket land/stad/intresse som helst.
  2. Genom att använda YouVersion Bibelapp är det lätt att använda sig av Bibelord för evangelisation på en mängd olika språk. De har också funktionen att kunna lägga ett bibelord på en bild.
  3. Sidan www.mystory.me som drivs av Agape Europe har livsberättelser på många olika språk. Man kan lätt länka dem in på Facebooksidan.
  4. Västvärlden har en lite nedåtgående tendens för användning av Facebook, men inte de delar av världen där tekniken är på frammarsch.
    Ett exempel: Indien fick över 60 miljoner nya mobiltelefonanvändare 2020.
    280 miljoner i Indien använder Facebook och Facebook själva ser Indien som ett av sina starkaste tillväxtområden.
    I Indien växer till exempel videotittande via mobiltelefoner kraftigt. Indiens rikaste man – Mukesh Ambani – har skapat Jio Platforms som gör att kostnaden för tex. Youtube minskat drastiskt. Det har också gjort att Youtube som plattform kraftigt expanderat i Indien.
    Detta gör till exempel Indien till ett land där räckvidden via sociala medier och video via Youtube och andra plattformar innebär att miljontals människor kan nås med evangelium.
    Ett viktigt OBS! är att det är unga människor som blir tillgängliga och det sker via nya teknikplattformar.
  5. En församling kan på ett smidigt sätt ”adoptera” ett större geografiskt område med miljontals med människor och för små kostnader nå dem med evangeliet genom sociala medier och internet.
  6. En satsning på strömmande videos på alternativa plattformar har stor möjlighet att lyckas i länder med bra internetuppkoppling. Missionsorganisationer/Kyrkor som har möjlighet att hantera den utmaningen kommer att kunna nå den yngre generationen på ett bra sätt.
    Där kan plattformar som Facebook, Instagram och Youtube innebära en räckvidd på tusentals personer med relativt små medel och enkel produktion. (Läs gärna den senaste utredningen om Svenskarna och Internet – https://svenskarnaochinternet.se – Den visar på vilka möjligheter det finns att nå dem som finns i Sverige.

    RA

(Fakta med siffror i artikeln är från Januari 2020)

 

Pin It on Pinterest

Share This